A blog műfaji és műszaki szempontból
A blog műfaja kb. tíz évvel ezelőtt „szivárgott be” hazánkba, és futótűzszerűen hódította meg az internet magyar szegmensét (is). Egyre-másra jönnek létre a többé-kevésbé közkeletű témákat boncolgató és különféle gyakorisággal taglaló weblogok (ahogy eredetileg hívták őket).
A blog tulajdonképpen egy online felületen elérhető napló, amelybe lineáris időszerkezetben lehet felvinni igény szerinti gyakorisággal a bejegyzéseket. A sajátos weboldalt működtető motort természetesen nem a blogírók készítik vagy készíttetik el, hanem egy ún. blogszolgáltató fejleszteti le a motort, amely képes korlátlan számú blog létrehozására és fenntartására.
Egyéni alkotás és szerzői jog
Mivel a blog bejegyzéseinek megírása, illetve hosszú távon való vezetése nagy (és egyre növekvő) szellemi értéket képvisel, sőt sokaknak akár bevételt, megélhetést is biztosít, nagyon fontos a szerzői jogok tisztázása ezen a téren is.
Ahogy minden egyéni alkotásra, a szerzői jog védelme (a másolás, terjesztés korlátozására), a blogbejegyzésekre is vonatkozik. A blogok tulajdonképpen nem esnek egyéni elbírálás alá (nincs külön blog-törvény), mégis érdemes belegondolni picit abba, hogy mi történik, ha a forrás feltüntetése nélkül használjuk egy blog tartalmait.
Mitől esik el egy blog, ha jogtalanul idézik a tartalmait?
Az interneten a tartalom (kontent) a király! Ez a szlogen annyira érvényes és annyira fontos manapság, hogy kevés olyan internet-használó létezik, aki ne találkozott volna vele. Számos alkalom és eszköz kínálkozik a tartalomszolgáltatásra, és ezzel nem csak a grafomán hétköznapi emberek élnek, hanem saját tevékenységüket elősegítő egyéni vállalkozók és rejtett, illetve gerilla reklámot finanszírozó vállalkozások is.
A szakmai blogok szerzői általában nem bánják, ha a tartalmaikat idézik vagy átveszik, de a forrás feltüntetéséhez (még inkább átlinkeléséhez) ragaszkodni szoktak. Ennek a célja egyrészt az, hogy az olvasó, akinek tetszik az átvett cikk, megtalálhassa a blogot, ahonnan az származik. Másrészt, a népszerű cikkeknek, szövegeknek image-formáló ereje is van, ami visszahat a szerző vállalkozására.
Mi a lényeg?
A lényeg az, hogy ha blogokból szeretnénk idézni, minden esetben kérdezzük meg a tulajdonost, aki valószínűleg nyitott és együttműködő lesz. A blogok esetében nem az a lényeg, mint a hagyományos újságírásban, hogy a szerző részére ki legyen fizetve a cikkírás ára, hanem az, hogy minél többen eljussanak a forráshoz, és böngésszék annak tartalmait, váljanak rendszeres olvasókká.