Az elektromos rollerek használatának jogi szabályozása

Napjainkban egyre gyakrabban találkozhatunk elektromos rollert gördeszkát egykerekűt használó emberekkel a forgalomban. A környezettudatos szemlélet előtérbe helyezésével, egyre többen választják ezt a közlekedési módot anélkül, hogy az eszközök használatának alapvető szabályairól bármilyen tudással rendelkeznének. Milyen szabályok vonatkoznak az elektromos rollert használókra? Járműnek minősül-e az elektromos roller? Hol közlekedhetünk vele? A mai cikkünk központi témája az elektromos eszközök szabályozása.

Jármű-e az elektromos roller?

A jogi szabályozás elég egyértelmű ebben a kérdésben a KRESZ egyértelműen fogalmaz, pontosan meghatározza milyen feltételeknek kell megfelelnie egy közlekedési eszköznek ahhoz, hogy járműnek tekinthessük. Az elektromos roller nem teljesíti ezeket a követelményeket, így jogi szempontból nem fér bele a jármű kategóriába. Amennyiben nem jármű akkor közúton nem közlekedhet. De akkor mi az elektromos roller? Jogi szempontból az elektromos roller vezetője, mivel nem jármű, gyalogosnak minősül.  A KRESZ megalkotása során volt kezdeményezés egy új járműtípus a kerekes sporteszköz bevezetésére, de a szabályozást a jogalkotó végül nem tartotta fenn, így ez a kategória napjainkban nem létezik.

Miért gond, ha gyalogosnak minősül?

A gyalogosok a köznapi, de a jogértelmezés szerint is sokkal lassabban közlekednek, mint bármelyik KRESZ-ben szabályozott jármű. Az elektromos rollerek bizonyos típusai akár 30 km/h sebességgel is képesek közlekedni, így egyértelmű baleseti kockázatot jelentenek, ha a hatályos jogértelmezés szerint a gyalogosok közé tereljük őket. Továbbá, ha nem jármű, nincs olyan biztonsági előírás (bukósisak, térdvédő, zárt ruházat) ami az elektromos roller vezetőjének testi épségének védelmét szolgálná.

Balesetnek kell történnie?

Mint a fentebb leírtakból láthatjuk, a jogi szabályozás kétarcú ebben a kérdésben. Amennyire egyszerűen gyalogosnak tudjuk minősíteni az elektromos rollerezőket, a gyakorlat bizonyítja, hogy a hétköznapokban azért nem ennyire egyszerű az ügy megítélése. Egyrészt a már említett sebesség miatt, maguk a rollerezők sem szívesen közlekednek a gyalogosok között, akik mégis, az első balesetük után újra fogják értékelni a közlekedés helyszínét. További kockázatot jelent, hogy a rollerezők jelentős része alkalmi felhasználó. Tehát nem megszokott közlekedési szituációkban használják a számukra nem megszokott közlekedési eszközt, számukra ismeretlen sokszor saját maguk alkotta szabályokra hagyatkozva. Ez egyenesen vezet súlyos balesetek bekövetkezéséhez, amikre számos példát láttunk akár Nagy – Britanniában, akár az Egyesült Államok területén.

A tiltás megoldás?

Több nagyváros, közöttük Párizs, vagy Vancouver úgy döntött, hogy a város egyes részeiről egyszerűen kitiltja ezeket az eszközöket. Megfontolandó megoldás, azonban véleményem szerint egy nem megfelelően szabályozott közlekedési problémára tiltással reagálni igen kényelmes válasz. A megoldás, mint annyiszor most is a körültekintő szabályozás, mely megadja a lehetőséget a biztonságos és legális használathoz, a fent említett járművek kapcsán.

Túlélési tanácsok elektromos rollerezőknek:

A szabályozás hiánya olyan esetekhez vezetett, amikor már több személy utazott ugyanazon az elektromos rolleren, vagy a KRESZ szabályait be nem tartó elektromos roller vezetője autóval ütközött a járdán történő áthaladás közben. Fontos észben tartania az elektromos roller vezetőinek, hogy a rolleren semmilyen védelmet nem élveznek. Ha van lehetőségük, legalább bukósisak viseléséről gondoskodjanak, illetve mindig legyenek körültekintőek amennyiben kockázatos forgalmi szituációkba keverednek (zebra, kereszteződés). A közlekedésben már kipróbált, megfelelő szabályrendszerrel körbebástyázott többi jármű sem tud megfelelően reagálni egy hangtalanul és gyorsan, akár takarásból érkező közlekedési eszközre, ezért mindig számítsunk arra, hogy az a jármű, amit mi érzékelünk, minket nem lát, ránk nem számít.