MLM törvényi háttere – Jó MLM, rossz MLM

Jó MLM, rossz MLM

Este csörög a telefonunk. A vonal végén az a barátunk köszön ránk, akivel lehet, hogy évek óta nem beszéltünk, körülbelül két mondatban érdeklődik egészségünk iránt, majd előhozakodik egy álom munkával, ahol dolgozni sem kell, hiszen olyan terméket kell értékesíteni, ami saját magát eladja, heti pár óra munkával stabil passzív jövedelmet építhetünk, és csupán pár ezer forintos kezdőtőke kell ahhoz, hogy belevághassunk életünk lehetőségébe.  Vajon átverés…? Nagy valószínűséggel igen. De nyitott a kérdés, hogy mitől jó egy MLM és mitől rossz, hol találhatjuk meg azokat a kapaszkodókat, amik segítenek abban, hogy ilyen esetben elzavarjuk, vagy keblünkre öleljük a régen látott ismerőst?

Ebben a cikkben igyekszünk tisztába tenni, hogy milyen szempontok szerint határolhatjuk el egymástól a sikeres üzleti modellt egy szimpla átveréstől.

Mi az MLM?

Az MLM (Multi-level Marketing) egy páratlanul ügyes és innovatív értékesítési modell. Az alapja, ahogy egy vállalkozás, azért, hogy terméke minél kisebb költséggel piacra kerüljön, értékesítési hálót, azaz hálózatot épít, ahol a drága marketing költségek helyett, az emberek személyes tapasztalatuk alapján ajánlják egymásnak az adott árut.  A hagyományos MLM lényege a fogyasztói hálózat felépítése. Hagyományos MLM-ben a fogyasztók a törvény szerint közvetlenül a cégtől vásárolnak és nem a termékforgalmazótól/disztributortól. A termékforgalmazók/disztributorok csak ajánlják a termékeket mások figyelmébe. Az a cég, amelyik MLM hálózaton keresztül forgalmazza az árút nem hagyományos reklámra költ, hanem a forgalmazóinak, disztributorainak – akik egyben az ő vásárlói is – adja a pénz egy részét jutalék formájában. Tehát az MLM cég tulajdonképpen a “reklám” egy másik, nem megszokott formáját alkalmazza, annak fizet aki rábeszéli, azaz ajánja a terméket. A kettő között hatalmas a különbség! Jutalékot csak akkor kap a disztributor, ha sikeres volt. Azaz a cég “útólag” fizeti a disztributort, ha már üzletet kötött, míg a hagyományos reklám esetében előre kell fizetni a marketing költségeket és végsősoron nem biztos, hogy egyáltalán sikeresek lesznek e az eladások. A vásárló egy olyan terméket kap, amiről nem a TV reklámból szerzett tudomást. Tehát a terméket egy – általában – ismerősétől ismeri meg, olyantól, aki azt kipróbálta, és jobbik esetben saját tapasztalatát mondja el róla. Az MLM alapgondolata az üzleti modell lényege: Értékesítsd a termékemet, ezért a reklámon spórolt költségemből jól megtömöm a zsebed. Emellett az MLM további partnerek beszervezésére is sarkalja a már meglévőket. Így olcsóbb bekerülési költség miatt az értékesítők/disztributorok és a fogyasztók is jól járnak, amennyiben valódi és jó termékhez jutnak. Az értékesítő nagyobb árréssel tud értékesíteni, ugyanakkor, ha sok értékesítő van a rendszerben a fogyasztó a verseny miatt kedvezőbb áron jut a termékhez. Az MLM modellt alkalmazó vállalkozás a marketing költségek töredékéért, jutalékban részesíti az értékesítőt így az egyenlet végén mindenki jól jár.

Ha ennyire sikeres miért nem használ mindenki MLM rendszert?

A Network Marketing értékesítési modell olyan fogyasztási cikkeknél (étrend-kiegészítők, kozmetikumok, stb.) sikeres, mely nem felételez tartós használatot, azt a vásárló (végfogyasztó) elhasználja, és azért, hogy ismét részesedjen belőle újra vásárolnia kell ami újra indítja az értékesítési láncot, és az ehhez kapcsolódó folyamatokat. Tehát például egy tartós fogyasztási cikket nem érdemes ilyen modellen keresztül értékesíteni mivel az ilyen jellegű termék kifutási ideje hosszú így a folyamatos vásárlás nem biztosított.

Mit jelent a termék és mit az értékesítési struktúra?

Az eddigiekből láthatjuk, hogy a direkt értékesítési modell két fő elemből áll. Egyrészt áll egy hálózati szekcióból, ami azon értékesítők sorát jelenti, akiken keresztül a termék eljut a vásárlókhoz, illetve áll egy termék struktúrából, amit értékesítenek a vásárlók részére. Ez az első olyan szempont, ami egy Jó MLM esetében egyensúlyban van. Az értékesítés alap eleme – miszerint a vásárló saját tapasztalatok alapján tájékozódik elsőkézből a termékről, és így kerül bele saját maga is az értékesítési láncba – olyan hálózat meglétét feltételezi, ami “hiteles termék”-et árul. Jó MLM mindig “jó termék“-et értékesít legyen az sampon vagy mosópor.

Magas passzív jövedelem, munka nélkül?

Gyakran találkozni ezzel a tévhittel a direkt értékesítés bemutatásában. Szakmai alapon vizsgálva az értékesítési láncot, ez az állítás nem tartható fenn, illetve nem tartható fenn abban a formájában, ahogy bemutatókon ezt használni szokták. A direkt értékesítésre épülő üzleti modell ugyanolyan vállalkozás, mint bármelyik másik, ezért úgy, mint bármely más vállalkozásnál itt is csak kitartó munkával, és jó üzleti döntésekkel lehet előbbre jutni. Téves azt gondolni, hogyha belépünk egy MLM értékesítési hálózatba, akkor azzal befejeztük a tennivalóinkat, és hatra dőlve várhatjuk, hogy havi rendszerességgel küldjék nekünk a pénzt. Rendszeres munkát igényel az is, hogyha a termékértékesítési oldalára, illetve az is ha a hálózatépítési oldalára fókuszálunk egy ilyen szektornak. Tekintettel arra, hogy egyetlen piaci modell sem tud elhatárolódni a fennálló piactól, így jelen esetben is fel kell mérnünk azt, hogy az adott piac mennyire telített, mennyire lehet rajta jó MLM rendszert építeni. Egy frissen induló vállalkozásban jóval könnyebb az értékesítési láncot magunk alá építeni, mint már egy több éve futó társaság esetében. Ugyanakkor egy régi név több bizalmat ébreszt a vásárlók körében, ami egy kezdő értékesítőnél szintén hasznos lehet. A jó MLM ebben a vonatkozásban az értékesítő kockázattűrő képességétől függ. Amennyiben egy induló vállalkozásban látja a fantáziát, és megfelelő készségekkel rendelkezik, hogy egy ismeretlen terméket bevezessen a piacra, az új struktúra a jó választás. Amennyiben kezdő hálózatépítőről beszélünk, akkor érdemesebb egy már befutott cégeket választani.

Mi a rossz MLM?

A rossz MLM több lényeges problémát is felvet, legszélsőségesebb esetben akár büntetőeljárás kéretlen szereplőivé is válhatunk.  Az első figyelmeztetés, hogy ha rossz MLM-mel állunk szemben, hogy hiba lép fel a termék és a hálózat egyensúlyában. Vagy a termék rossz, szélsőséges esetben nincs is termék. (lásd a pilótajáték részt) vagy a hálózatban a termék jutalék áramlás nem következetes, csaló és/vagy szélhámos az alapító vagy az állítólagos feltaláló.

Mik a rossz MLM jogi következményei?

A rossz MLM egyrészt lehet a modellt alkalmazó táraság szempontjából rossz, például amikor az értékesítők következetesen valótlan állításokat fogalmaznak meg az egyes termékekről, akkor Magyarországon a Gazdasági és Versenyhivatal (GVH) indít eljárást fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolásával kapcsolatban 1996. évi LVII. törvény alapján. Ebben az esetben a társaság hiába védekezik azzal, hogy hivatalos kommunikációjában a téves félrevezető állítások nem szerepelnek, az értékesítők a társaság érdekében járnak el, ezért az társaság viseli ennek kockázatát.

A második nagy témakör, ami jogilag problémás szokott lenni, és egy rossz MLM első jelzése, ha az értékesítőknek járó jutalék adózása körül lépnek fel félreértések. Tekintettel arra, hogy Magyarországon több mint ötszázezer ember dolgozik direkt értékesítési láncban, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal 2018. január 1. napjától támogató eljárás alá vonja a hálózati értékesítőket, segítséget nyújtva, hogy társasági formától függően milyen adózási szabályok vonatkoznak az ilyen bevételekre.

A harmadik legveszélyesebb rossz MLM jel amikor konkrét büntető eljárás indul egy társasággal, vagy értékesítővel szemben a 2012. évi C törvény (Btk.) a következőként rendelkezik a rossz MLM-ről, amit a jogi nyelv piramis játéknak hív:

§ Aki mások pénzének előre meghatározott formában történő, és kockázati tényezőt is tartalmazó módon való összegyűjtésén és szétosztásán alapuló olyan játékot szervez, amelyben a láncszerűen bekapcsolódó résztvevők a láncban előttük álló résztvevők számára közvetlenül, vagy a szervező útján pénzfizetést vagy más szolgáltatást teljesítenek, bűntett miatt három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.

A piramisjáték lényege a törvény szerint, hogy a piramis építése előre meghatározott formában, illetve meghatározott feltételek szerint történik. A szervezők a jelentkezők pénzbefizetéseit összegyűjtik, majd a sorban előbb állóknak az így felhalmozott „bevételből” pénzkifizetéseket vagy más hasonló szolgáltatásokat teljesítenek. A bekapcsolódók a pénzfizetés teljesítésén túl meghatározott számú további résztvevő beszervezését is vállalják. Ez alapvető érdekük is, hiszen befizetett pénzük megtérülésére, illetve a remélt haszon elérésére reálisan csak akkor számíthatnak, ha a piramis tovább épül, ha újabb személyek kapcsolódnak a játékba, akik a befizetéseikkel biztosítják a korábbi résztvevők várakozásainak teljesülését. Ebben rejlik a befizetések megtérülésének kockázata is. Amint megtorpan a piramis építésének lendülete, s a résztvevői kör nem bővül progresszíven, a játékosok nem csupán a remélt haszontól esnek el, de befizetésük megtérülése is megkérdőjeleződik. A jogalkotó szempontjából azért kiemelten súlyos egy ilyen jellegű bűncselekmény, mert minél később szakad meg a piramis annál nagyobb kár keletkezik a befizetők részére.

A fentiekből láthatjuk, hogy számos olyan jel létezik, melyet, ha időben felismerünk, tudhatjuk, hogy jó vagy rossz MLM-mel állunk-e szemben. Remélhetőleg a fenti sorok közelebb viszi azokat az embereket, akik ilyen értékesítési modellt kívánnak alkalmazni, hogy jó MLM-ben vegyenek részt, és megkíméljék magukat az anyagi veszteségeken túl a hatósági eljárásoktól is. Amennyiben a cikkel kapcsolatos kérdése van, vagy személyre szabott segítséget szeretne kapni, hogy az Ön MLM értékesítési modellt alkalmazó vállalkozása megfeleljen mindenben a jogszabályi követelményeknek, forduljon irodánkhoz bizalommal.